Vägledning och rekommendationer för lärare gällande generativ AI
Kunskapen och insikter om hur Generativ Artificial Intelligence (GAI) kan användas och påverka oss förändras varje dag. Vad vi dock vet är att detta är något vi måste förhålla oss till som undervisande lärare dels i relation till examination och undervisning, dels utifrån att omvärlden och de branscher och yrken vi utbildar för snabbt påverkas av utvecklingen.
Vad gäller för användning av GAI vid Lnu?
Det är tillåtet att använda GAI i undervisning vid Lnu precis som vid de flesta andra universitet, nationellt så väl som internationellt. Kursansvarig/examinator beslutar dock om vad som är tillåtna hjälpmedel i den specifika kursen. För dig som lärare gäller att ta hänsyn till nedanstående om du ska använda GAI i undervisning med studenter:
- Se till att varje student har lika tillgång till de GAI-verktyg du rekommenderar. Idag har studenter på Lnu tillgång till Copilot på samma villkor som lärare. Läs mer om det på Medarbetare/ AI-assistenten Copilot, på Serviceportalen/Copilot/Student samt i pdf-filen längst ner på denna sida Information till studenter om GAI (PDF).
- Informera studenterna om riskerna med att dela personlig information eller upphovsrättsskyddat material med verktygen.
- Informera studenterna om reglerna för användning av GAI-verktyg i din kurs.
- Dela inte studenternas arbeten med GAI-verktyg.
Se över dina examinationer
Dina examinationer kan behöva ses över både till form och innehåll. Det är dessutom mycket viktigt att diskutera med studenterna och informera om vad som anses som tillåten användning i din kurs.
Undvik hemtentamen
Det finns i och med GAI inga rättssäkra sätt att examinera kursmål som till exempel att kunna redogöra, sammanfatta och beskriva genom en hemtentamen. Dessa mål behöver formuleras om eller ingå i andra mål som en bas för att kunna genomföra en mer komplex examination. Komplexiteten kan byggas upp i form av olika examinationsformer, i en variation mellan individ och gruppformer såväl som tillämpning. Vid eventuella hemuppgifter bör krav på att motivera val av referenser och källor finnas med.
Gå över till mer muntlig tentamen
Muntliga examinationer har goda förutsättningar att vara rättssäkra och kan utgöra en del i en stegvis examination eller avslutning på bearbetande synliggjorda processer. Det går att be studenten förbereda ett underlag eller redogöra med en representation som går att spara som underlag för examinationen. Redogörelser och sammanfattningar kan göras i rummet i olika former av interaktion eller i en låst skrivyta som Inspera där det blir troligare att studenten själv äger sin grundkunskap. Det går att använda muntliga examinationer för de allra flesta kursmål och det går att göra dem digitalt. Du kan spela in i Zoom och du kan fotografera en whiteboard med uträkningar och konceptkartor. Dessa går sedan att titta på i efterhand, med studenter eller med kolleger.
Kan vi detektera AI-genererad text?
Att försöka detektera AI-genererad text är inte en framkomlig väg! Tester med sådana verktyg visar att det inte är möjligt att med någon säkerhet upptäcka AI-genererad text. Dessutom kan GAI användas som hjälp på en mängd olika sätt förutom att bara generera en text. En mer långsiktig lösning är att utveckla sina examinationer. Detta är bland annat undersökt av Weber-Wulff et al. 2023 Testing of detection tools for AI-generated text
Vad gör vi vid misstanke om otillåten användning?
Om vi trots allt har en inlämnad examination alternativt pågående handledning där vi funderar över uppgiftens autenticitet gäller vår skyldighet att säkerställa examinationens upphov. Detta medger att du som examinator i exempelvis ett samtal med studenten kan säkerställa att hen ”äger sin kunskap”. Detta kan göras i en kompletterande muntlig uppgift och kan likställas med att vi testar upphov i Ouriginal.
- Se över examinationsformer i era kursplaner. Undvik i möjligaste mån hemtenta och andra skriftliga uppgifter som t.ex. essä, paper, rapport o.s.v. Vid användning av denna examinationsform behöver uppgiften tydligt kontextualiseras. Använd möjligheten att följa upp en skriftlig inlämning med en kortare muntlig där studenten får redogöra för sin process.
- Arbeta fram tydliga bedömningsgrunder för rättssäkerhet, och det gäller alla examinationsformer.
- Examinera i rummet/Zoomrummet när det är möjligt. Utveckla rättssäkra seminarier som kan byggas ihop till examinationer och samtidigt vara lärtillfällen. Vi rekommenderar boken Seminariet i högre utbildning (Jons, L. 2015).
- Designa för synliga kunskapsprocesser för att få en bättre känsla för studenternas kunskap. Sätt undervisningen i fokus och genomför övningar som förbereder studenterna inför examinationen men som inte behöver bedömas eller där studenterna ger varandra respons. Använd flera mindre eller stegvisa examinationer och resultatnoteringar så att vi kommer närmare våra studenters faktiska kunskap.
- Bygg in fler modaliteter och låt studenterna representera sin kunskap på andra sätt än i löpande text. Många kunskapsformer går inte med säkerhet att examinera som text. Andra är för lätta för dagens teknik att hantera.
- Använd digital salstentamen som nu finns tillgänglig vid Lnu. Tänk dock på att stora avslutande examinationer kan bli sårbart. Salstentamina visas också i intervjustudier med studenter vara mest värt att fuska på.
- Du måste tydligt ange vad tillåten/otillåten användning innebär för den specifika examinationen i studiehandledning och bedömningskriterier så att studenterna vet hur de ska förhålla sig.
Här är några punkter som kan vara viktiga att diskutera med studenter för att förebygga otillåten användning och fusk:
- Diskutera vikten av lärandet och var tydlig med övningarnas syfte och hur det är en del av studentens personliga och professionella utveckling. Motivera examinationens syfte och lyft vad studenterna har att förlora i kunskaper och förståelse genom att inte studera.
- Studenterna vet inte alltid vad som är tillåtet eller inte. Ge tydliga riktlinjer om vilka hjälpmedel som är ok att använda. Detta kan inkludera information om korrekt citat- och källhantering, hur man undviker plagiering och hur man kan använda källor på ett ansvarsfullt sätt. Diskutera också möjligheterna till samarbete och hur man kan arbeta tillsammans med andra studenter på ett ansvarsfullt och ärligt sätt. Förklara vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet när man samarbetar med andra.
- Ta upp hur man kan undvika stress och överbelastning som kan leda till fusk. Ge tips om tidsstyrning och organisering, hur man hanterar stress och hur man kan be om hjälp när man behöver det. Här finns det sätt som GAI kan vara mycket behjälplig.
- Klargör vad som utgör fusk och vilka konsekvenser det kan få. Detta kan inkludera information om universitetets policy för fusk, potentiella disciplinära åtgärder och hur fusk kan påverka studentens akademiska karriär och yrkesliv. Genom att ta upp på vilka sätt GAI kan användas och vad som inte anses tillåtet så blir studenterna också uppmärksammade på att det finns en medvetenhet inom universitetet om AI och hur det kan användas och missbrukas.
Se över din undervisning
Det finns en rad frågor du kan behöva ställa dig i relation till GAI. Hur väl står sig dina lärandemål gentemot förändrade förutsättningar? Är din undervisning och din kursdesign fortfarande relevant och uppdaterad? Hur ser det arbetsliv vi utbildar för ut idag, jämfört med igår? Här kan det också vara bra att påminna sig själv om att frågan om AI och hur den påverkar högre utbildning och samhället är betydligt större än att bara handla om GAI.
Vi behöver ständigt förhålla oss till omvärlden och att dessa verktyg blivit allmänt tillgängliga idag innebär en aktualisering av vårt uppdrag som kursansvariga och examinatorer. Vi behöver uppdatera hur vi designar våra kurser så de stödjer studenternas lärande samt hur vi examinerar deras kunskaper. I det arbetet måste vi alla ständigt ställa frågorna; vad är central kunskap inom min kurs?, hur tar den sig uttryck?, hur visar studenterna att de besitter den kunskapen och hur lägger vi därför upp kursen?
Synliggöra lärprocessen
Idag används ofta en metodik som bygger på att studenten, genom att producera akademisk text, förväntas lära sig det studenten skriver om. Som lärare tänker vi också att genom att tillämpa denna lärandeprocess så tillägnar sig studenten även vissa färdigheter som att kunna läsa akademisk text och sovra ut viktiga och relevanta aspekter, att korrekt använda sig av och ange referensen samt ett kritiskt förhållningssätt till källor och text. För att tänkt lärande ska äga rum förutsätter det att studenten själv genomför arbete med att producera själva texten. Dock har vi i realiteten väldigt lite insikt i studenternas process och därmed vet vi väldigt lite om studenternas kunskaper.
Den inlämnade textprodukten kan idag, till väldigt liten grand, fungera som ett bedömningsunderlag för om studenterna nått kursplanemålen eller inte. Om studenterna använder sig av GAI i sin process fungerar det i mångt och mycket som att anlita någon att göra arbetet åt dem och de kommer på så sätt att kringgå en stor del av sitt lärande och därför få en betydligt begränsad kunskapsutveckling.
I vår kursdesign behöver vi titta på de processer som vi, som professionella lärare, vet behövs för att lärande ska äga rum och göra dessa synliga både för oss själva och för studenterna. Vi behöver också komma bort från den metodik som enbart använder sig av den skrivna produkten som bedömningsunderlag då det i hög grad styr studenterna att fokusera på hur produkten ser ut snarare än den lärandeprocess som ska äga under framtagandet av texten.
Ett område som särskilt kan påverkas av GAI är studenternas självständiga arbete. Här kan större förändringar komma att behövas för att undervisa och examinera vetenskapligt tänkande (självständigt arbete) och rapportskrivning. Kursmål och examensmål behöver granskas och vi behöver fundera över hur dessa vetenskapliga kompetenser bör examineras och om AI kan vara en hjälp för att utveckla de kompetenser som studenterna ska utveckla.
Utforska, lär dig mer och håll dig uppdaterad
Längst ner i denna artikel finns ett antal länkar till verktyg som du bör börja utforska om du inte redan har gjort det. I ditt utforskande bör du ta hänsyn till både hur de kan påverka ditt arbete i relation till studenterna men även hur du kan förenkla, effektivisera och förbättra ditt eget arbete.
Vi kan nog vara ganska säkra på att detta är början av en utveckling som kommer påverka oss under lång tid. Vi behöver kanaler och forum där vi kan hitta uppdaterad information och där vi kan diskutera dessa frågor. Använd ditt lärarlag för att tillsammans komma vidare i de frågor som behöver adresseras på kort sikt. Det är också nödvändigt att inleda diskussioner och skapa sammanhang där vi kan utforska konsekvenserna av GAI för högre utbildning på lång sikt.
I det längre perspektivet är det dock viktigt att ställa sig frågor om hur detta påverkar högre utbildning i bredare perspektiv. Användningen av AI i samhället och arbetslivet har bara börjat och vårt uppdrag att utbilda nu och i framtiden behöver hela tiden förhålla sig till de förändringar som sker. Att kontinuerligt arbeta med kursens disciplinära kunskap, bedömningsgrunder och examinationer ger beredskap att möta snabba förändringar.
Här kan UKÄs rapport ”Artificiell intelligens och högskolans utbildningsutbud” från april 2024 ge visst stöd. I rapporten analyseras hur artificiell intelligens kan påverka högskolans utbildningsutbud i relation till arbetsmarknadens framtida kompetensbehov. Rapporten presenterar bland annat vilka kompetenser specialister på tekniken och domänexperter (de som arbetar i tillämpningsområdet) förväntas behöva.
Copilot (Bing Chatt)
AI-assistenten Copilot är Microsofts version av ChatGPT. Som personal och student vid Linnéuniversitetet har du tillgång till en Enterprise-version av Copilot som har bättre informationssäkerhet än konsumentversionen.
Copilot är en AI-chattbot som kan användas för en rad olika typer av uppgifter, såsom att generera text och bilder, analysera data, bearbeta text, programmera och mycket mer.
Den inloggade versionen har en större funktionalitet och framför allt en högre skyddsnivå än testversionen som du har tillgång till i utloggat läge. Bland annat så sparas inte Chat-historiken i inloggat läge utan raderas efter avslutad session och informationen används aldrig för att träna modellen. Data skickas också krypterad till Microsofts servrar och all data hanteras inom Europa. Du ser att du är i inloggat läge när det finns en grön sköld bredvid ditt användarnamn.
Copilot använder i grunden samma generativa språkmodell som ChatGPT 4 och har motsvarande funktioner:
- Copilot är uppkopplad på nätet och kan ge referenser till webbsidor och utföra uppgifter baserade på innehållet på webbsidor m.m. Begränsningarna till gammal träningsdata, som i gratisversionen av ChatGPT, finns alltså inte här. Observera att det är Bings sökmotor som är kopplad till Copliot.
- Det går att generera bilder, i bakgrunden är det då OpenAIs generativa bildtjänst Dall-E som används.
- Det går även att ladda upp bilder och filer för att låta tjänsten beskriva, svara på frågor eller utföra uppgifter baserat på innehållet i den uppladdade bilden eller filen.
Läs mer om det på Medarbetare/ AI-assistenten Copilot
- Gå till copilot.microsoft.com
- Klicka på ”Sign in”
- Välj: ”Sign in with a work or school account”
- Logga in med ditt LNU-login (abcde@student.lnu.se + lösenord)
I webbläsaren Microsoft Edge kan du snabbt få åtkomst till AI-stöd utan att lämna webbläsaren. Det ger dig också på ett smidigt sätt kontroll över den information som Copliot bearbetar. Här kan du be om sammanfattningar, förklaringar m.m. till den information som du har öppen i den aktuella fliken i Microsoft Edge.
För att få tillgång till Copilot i inloggat läge via sidopanelen loggar du in genom att klicka på den lilla profilen i övre vänstra hörnet av webbläsaren. Du loggar in ditt LNU-login (abcde@lnu.se + lösenord)
Så använder du Copilot i sidopanelen:
- Öppna Microsoft Edge och klicka på Copilot-ikonen i det övre högra hörnet för att aktivera sidopanelen.
- Skriv in din fråga eller uppgift i Copilot-rutan. Du kan be om sammanfattningar, förklaringar m.m. till den information som du har öppen i den aktuella fliken i Microsoft Edge. På så sätt styr du över vilken information som Copilot använder. OBS! Första gången du ställer en fråga behöver du godkänna att Copilot får komma åt informationen som du har öppen i den aktuella fliken i Microsoft Edge. Copilot får då tillåtelse att analysera informationen som du har öppen. Copilot frågar bara om tillåtelse att analysera informationen första gången du använder tjänsten i Edge.
- Du kan öppna pdf-filer i Edge genom att i Utforskaren eller Finder högerklicka på en filen och välja ”Öppna med Edge”. Med Copilot i sidopanelen kan du på så sätt arbeta med innehållet i val pdf-fil
Andra resurser
Nedan hittar du länkar till andra resurser kopplat till GAI. Det är dels länkar direkt till olika GAI-verktyg som du bör utforska, dels länkar till information som kan vara bra att ta del av för att lära mer och hålla sig uppdaterad.
De flesta andra lärosäten har vägledningar kring vad och hur man bör och kan förhålla sig till GAI. Här nedan hittar du några exempel.
ChatGPT 3.5 alt ChatGPT 4
Lund
En sammanställning av vanliga frågor kring GAI-verktyg – Frågor & Svar GAI – LU
På följande sida finns ett antal filmer med olika resonemang kring GAI. Bland annat resoneras kring vissa etiska frågor samt vilken typ av källa ChatGPT kan betraktas vara och hur man i så fall bör referera till den. – Filmer om GAI – LU
Örebro
Örebro universitet har en bra lista med 10 tips för att möta AI-utvecklingen samt en sammanfattande lista med centrala begrepp. – Centrala begrepp – OUR
KTH
Tips på hur du kan använda GAI effektivt och etiskt.
Borås
I denna film som hitta under rubriken AI och lärarperspektiv visar Gustaf Juell-Skielse hur ChatGPT kan användas för att skriva en studentuppsats. – Chat-GPT och studentuppsats
Göteborg
Jonas Linderoth, GU, testar en examinationsuppgift i ett verktyg som kallas Jenni. – Jenni.ai
Lathund till Chat-GPT och annan generativ AI
Bra att tänka på
AI-assistenten Copilot är Microsofts version av ChatGPT. Som personal och student vid Linnéuniversitetet har du tillgång till en Enterprise-version av Copilot som har bättre informationssäkerhet än konsumentversionen. Läs mer om det på Medarbetare/ AI-assistenten Copilot
För att använda andra GAI-tjänster, som till exempel ChatGPT, behöver du själv skapa ett konto eftersom du inte får något genom universitetet. För ChatGPT behöver du ett konto hos OpenAI. Många gånger är det så att det som skrivs in i dessa tjänster sparas och du har ingen möjlighet att få något raderat. Lägg därför inte in känslig information om dig själv eller andra. I dagsläget är versionen ChatGPT 3.5 gratis men i och med att detta är ett kommersiellt verktyg finns det inga garantier för att ChatGPT fortsättningsvis kommer vara fritt tillgängligt.
Några tips på hur du kan använda GAI
GAI kan används på flera olika sätt och här nedan hittar du några exempel. Det finns idag många andra GAI-verktyg utöver Copliot och ChatGPT och som bättre kan ge dig insyn i var informationen i svaren kommer från. Ett sådant verktyg är till exempel Perplexity. Elicit kan hjälpa dig att hitta och bearbeta information i en artikel och Grammarly ger dig språklig feedback på din text.
Utforska känd information
Tillhandahåll information i form av text, tabell eller bild och be GAI sammanfatta eller skriva olika frågor för att ta reda på mer om innehållet i materialet.
Få hjälp med felsök
Be GAI om rättningshjälp för texters språkriktighet, programkod m.m.
Omformatera information
Be GAI att formatera viss information i löpande text till en tabell. Skriva om en längre text i ett mer koncist format, skriva om en text i en annan ton eller genre.
Bollplank
Bolla idéer, fråga om förslag och återkoppling på givna förslag. Skriv frågor i GAI och använd Regenerate response-funktionen för att titta på och jämföra alternativa svar.
Upplägg och underlag till undervisningsaktiviteter
Be om idéer till upplägg på undervisningsaktiviteter eller underlag till aktiviteter. Här kan man till exempel låta GAI skapa case inom det specifika området, generera bilder för att skapa känslor eller kontext till en diskussion eller ta fram illustrativa exempel på olika typer av fenomen.
Skapa quiz utifrån given information
Tillgängliggör information till GAI och be den skapa quizfrågor till innehållet. Här kan man få särskilt stor hjälp med att skapa de svarsalternativ som inte är korrekta. I responsverktyget Wooclap som är fritt tillgängligt på Lnu finns en inbyggd AI-wizard som kan hjälpa till med olika typer av quiz
Några tips för att skriva bättre promter
Genom att följa dessa tips kan du förbättra dina resultat när du använder GAI och få bättre svar på dina frågor.
Undvik slang och förkortningar: GAI förstår de flesta vanliga ord och fraser, men den kan ha svårt att förstå slang eller förkortningar.
Var tydlig och specifik: Ju tydligare du är i din fråga, desto mer sannolikt är det att du får ett relevant svar. Förse chattroboten med information den ska utgå ifrån. Du kan be chattroboten att anta en viss roll, exempelvis en känd person eller en typ av expert.
Var tydlig med önskat format: Om du vill ha svar i ett specifikt format, som en punktlista, en tabell, en sammanfattning eller en längre beskrivning, specificera detta i din prompt för att få önskat resultat. Du kan också specificera om du vill ha hjälp med en specifik typ av text.
Var tålmodig: Ibland kan det ta lite tid att generera ett svar. Var tålmodig och vänta en stund på att den ska generera det bästa svaret.
Prova olika formuleringar: Om du inte får det svar du letar efter, prova att formulera din fråga på ett annat sätt. Ibland kan en annan formulering ge bättre resultat.
Ge konstruktiv feedback: För att förbättra svaren kan du beskriva vad som saknas eller vad behöver förbättras för att AI:n ska förstå dina preferenser bättre.